Szkoła Promująca Bezpieczeństwo
Z inicjatywy Komendy Wojewódzkiej w Krakowie, uruchomiony został projekt Zintegrowanej Polityki Bezpieczeństwa.
Głównym celem projektu była zmiana mentalności oraz świadomości na temat genezy negatywnych zjawisk, ich mechanizmów, możliwości rozwiązywania problemów i roli różnych podmiotów w ich rozwiązywaniu.
Przez określenie „problem” należało rozumieć niepożądane zjawisko występujące na jakimś terenie, mające związek z szeroko pojętym bezpieczeństwem (poczuciem bezpieczeństwa).
Istotne było konkretne wskazanie problemów nie wydumanych, rozwiązywalnych i takich, których rozwiązanie miałoby pozytywny i odczuwalny wpływ na poczucie bezpieczeństwa.
Za niezwykle ważne – a wręcz kluczowe - uznano zaangażowanie i wspólne działanie wielu partnerów.
Nasza szkoła należała do grupy ośmiu szkół podstawowych zakwalifikowanych w 2007 roku do pilotażowej realizacji projektu „BEZPIECZNA SZKOŁA PODSTAWOWA”, realizowanego właśnie w ramach Zintegrowanej Polityki Bezpieczeństwa”.
Do udziału w programie szkoły były rekomendowane przez poszczególne Komisariaty Policji. VI Komisariat Policji zarekomendował SP 111 podkreślając bardzo dobrze układająca się współpracę, szczególnie w dziedzinie profilaktyki, jak również doceniając dotychczasowe działania szkoły w kwestiach szeroko rozumianego bezpieczeństwa.
Pierwszy etap projektu – diagnoza (m.in. badania sondażowe przeprowadzone wśród rodziców, dzieci i nauczycieli) – pozwolił określić szkole priorytetowe zadania, których realizacja w zdecydowany sposób zwiększyłaby poczucie bezpieczeństwa uczniów.
Szczególną uwagę zwrócono na:
- konieczność zwiększenia bezpieczeństwa dojścia do szkoły od strony ulicy Bieżanowskiej;
- poprawę bezpieczeństwa dzieci dojeżdżających do szkoły autobusami 143 i 243;
- zwiększenie kontroli nad terenem wokół szkoły;
- zwiększenie bezpieczeństwa uczniów w budynku szkoły.
12 lutego 2008 roku odbyło się w szkole pierwsze z kilku spotkań, w którym uczestniczyli zaproszeni goście z Rady Dzielnicy XII, Sekcji Ruchu Drogowego KMP, z zespołu ds. Przestępczości Nieletnich i Patologii VI Komisariatu, z referatu IV Oddziału Straży Miejskiej i z Zarządu Dróg i Transportu.
Przedstawiono listę problemów, przy rozwiązywaniu których szkoła oczekiwałaby na pomoc.
Każdy z gości zadeklarował chęć współpracy i wskazał w jakim obszarze i w jakim zakresie instytucja, w której pracuje mogłaby jej udzielić.
Podjęcie przez Szkołę przy współpracy z Partnerami działań prowadzących do rozwiązania szeregu problemów związanych z szeroko rozumianym bezpieczeństwem (w tym w obszarze organizacyjnym, infrastrukturalnym i technicznym) zaowocowało przyznaniem nam 3 czerwca 2009 roku certyfikatu „Szkoła Promująca Bezpieczeństwo”.
Jego przyznanie zostało poprzedzone audytem w dniach 22 kwietnia – 25 maja dokonaną przez specjalistów z Wydziału Prewencji KWP w Krakowie i Wydziału Prewencji KMP w Krakowie. Ocena naszych działań została dokonana w sposób punktowy. Razem z dwoma innymi szkołami uzyskaliśmy najwyższą notę wśród wszystkich ocenianych szkół podstawowych.
13 kwietnia 2011 roku szkoła złożyła wniosek o przedłużenie certyfikatu wskazując efekty podejmowanych działań w tym przykładowo – w odniesieniu do bezpieczeństwa w dojściu do szkoły od strony Bieżanowskiej:
- przesuniecie przejścia dla pieszych
- zamontowanie barierek oddzielających chodnik od jezdni
- przesunięcie znaków drogowych w bardziej widoczne miejsca
- przycięcie koron drzew ograniczających widoczność
- zwiększenie częstotliwości kontrolowania prędkości pojazdów poruszających się ulicą Bieżanowską.
Uzyskaliśmy przedłużenie cetryfikatu, a więc zgodę na dalsze używanie tytułu
„Szkoła Promująca Bezpieczeństwo”.
Warto tu nadmienić, że po przeprowadzonym ostatnio remoncie ulicy Bieżanowskiej, zamontowaniu szykan i progów zwalniających, o które monitowaliśmy od początku naszych działań, zdecydowanie zwiększyło się bezpieczeństwo dzieci.
***************************************
W obecnych działaniach koncentrujemy się przede wszystkim na problemie potencjalnej krzywdy jakiej może doznawać dziecko w środowisku rodzinnym, rówieśniczym (w tym „cyberprzemoc”) ale również w relacjach uczeń – pracownicy szkoły.
Przeprowadzamy szereg szkoleń zarówno dla nauczycieli jak i rodziców, warsztatów dla uczniów, prowadzimy akcje informacyjne – w tym plakatowe.
Przejawem docenienia działań szkoły w tym zakresie było zaproszenie zatrudnionego w niej pedagoga szkolnego do udziału w pracach zespołu powołanego przez Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego opracowującego procedurę „Niebieska Karta” dla oświaty.
Opracowaliśmy odpowiednie procedury reagowania w sytuacjach potencjalnej krzywdy jakiej może doznawać dziecko ujmując je w ramy określone jako Polityka Ochrony Dziecka.
Zrealizowanie następujących standardów:
- szkoła ustanowiła i wprowadziła w życie Politykę ochrony dzieci przed krzywdzeniem;
- szkoła monitoruje swoich pracowników w celu zapobiegania krzywdzeniu dzieci;
- szkoła zapewnia swoim pracownikom edukację w zakresie ochrony dzieci przed krzywdzeniem i pomocy dzieciom w sytuacjach zagrożenia;
- szkoła oferuje rodzicom edukację zakresie wychowania dzieci bez przemocy oraz ich ochrony przed przemocą i wykorzystywaniem;
- szkoła oferuje dzieciom edukację w zakresie praw dziecka oraz ochrony przed zagrożeniami przemocą i wykorzystywaniem;
- szkoła monitoruje i okresowo weryfikuje zgodność prowadzonych działań z przyjętymi zasadami ochrony dzieci;
pozwoliło nam uzyskać 18.04.2016 roku certyfikat "Chronimy dzieci". Certyfikat ten przyznawany jest w ramach ogólnopolskiego programu certyfikowania placówek edukacyjnych realizujących politykę ochrony dzieci przed przemocą. W ramach Rządowego programu na lata 2014-2016 „Bezpieczna i przyjazna szkoła” realizuje go Fundacja Dzieci Niczyje we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej, wojewódzkimi kuratoriami oświaty, wieloma partnerskimi organizacjami i instytucjami w całej Polsce oraz Fundacją Orange wspierającą działania na rzecz bezpieczeństwa dzieci w internecie.
Nadal oczywiście dbamy o bezpieczeństwo dzieci w drodze z i do szkoły. W VI Edycji Małopolskiego Konkursu „Odblaskowa Szkoła", okazaliśmy się najlepsi w Krakowie.
Działania podjęte w roku szkolnym 2015/2016 w zakresie szeroko rozumianego bezpieczeństwa:
I
24.09.2015/25.09.2015
„Autochodzik” – zajęcia dla uczniów klas I-II (każdy oddział 1*45 minut), na temat bezpiecznej drogi do szkoły:
- jak poruszać się po ulicy i chodniku;
- podstawowe zasady w ruchu pieszym.
Prowadzący: Pani Żaneta Kurasz, młodszy specjalista Straży Miejskiej w Krakowie. Wstaw mapę
II
05.10.2015, 16.10.2015
„Emocjo chcę Cię poznać” – zajęcia dla uczniów klas IV i VI (każdy oddział 3*45 minut).
Cel główny zajęć to nabycie przez dzieci umiejętności nazywania emocji i poznania nowych emocji. Wiedząc czym jest i z czym jest związane uczucie którego się doświadcza, człowiek może je kontrolować a tym samym wpływać na kształtowanie pozytywnych relacji z innymi ludźmi.
Celem szczegółowym jest wzmocnienie umiejętności osobistych i społecznych oraz poszerzenie kompetencji w zakresie inteligencji emocjonalnej poprzez:
- nabycie umiejętności opisywania i nazywania emocji,
- zwiększenia orientacji we własnych uczuciach,
- wzrost świadomości zachowań wywołujących emocje i wywołanych emocjami,
- nabycie wiedzy, że emocje to nasze wewnętrzne informatory, ich rozpoznanie i nazwanie daje szansę na budowanie lepszych relacji w otoczeniu, szczególnie w rodzinie,
- nauczenie się właściwej kolejności zachowań związanych z emocjami: zanim komuś wyrazimy swoje emocje najpierw należy je dobrze rozpoznać u siebie,
- lepsze poznanie siebie – właściciela swoich emocji,
- wzięcie odpowiedzialności za to co dzieje się ze mną pod wpływem emocji,
- umiejętność szeregowania emocji od najsłabszych do najsilniejszych (np. wiara w siebie → zapał → entuzjazm),
- umiejętność odczytywania niewerbalnych sygnałów wysyłanych przez innych ludzi,
- zrozumienie uczuć innych osób,
- przekaz i odbiór emocji,
- obserwację emocji.
Prowadzący: Panie Olga Mazgaj i Diana Dygdoń z Miejskiego Centrum Profilaktyki Uzależnień.
III
13.10.2015
„Wspólna sprawa” – zajęcia dla rodziców uczniów klas V i VI (każdy oddział 3*45 minut).
Celem zajęć było przekazanie treści podnoszących poziom wiedzy z zakresu tematyki używania substancji psychoaktywnych w kontekście uzależnienia i zagrożeń z tego wynikających oraz elementów profilaktyki na poziomie rodzinnym, tzw. czynników chroniących.
Prowadzący: Grzegorz Pękała z Miejskiego Centrum Profilaktyki Uzależnień.
IV
02.11.2015, 16.12.2015
„Przyjaciel czy wróg” – warsztaty dla uczniów klas VI (każdy oddział 2*45 minut).
Cel główny zajęć to nabycie przez dzieci wiedzy na temat zagrożeń wynikających z korzystania z komputera. Promowanie zdrowego stylu życia, dokonywanie rozsądnych wyborów.
Prowadzący: Panie Katarzyna Migdał (psycholog) i Diana Perkała (studentka psychologii).
V
03.11.2015
„Przemoc w środowisku szkolnym i poza szkolnym, zagrożenia w Internecie, komunikacja z dzieckiem” – warsztaty dla rodziców uczniów.
Prowadzący: Pan Michał Skowronek, Pani Katarzyna Fijałkowska (Stowarzyszenie Dobrej Nadziei).
VI
01.03.2016
„Cyberprzemoc – odpowiedzialność prawna” – warsztaty dla uczniów klas IV - VI (każdy oddział 1*45 minut).
Prowadzący: starszy posterunkowy Anna Kisiel-Jelonek, sierżant sztabowy Grzegorz Miotłowski.
Ogniwo do Spraw Nieletnich w KP 6.
VII
6/7/8.04.2016
„Opanuj stres” – zajęcia dla uczniów klas IV, V, VI (każdy oddział 3*45 minut).
Jak radzić sobie w trudnych sytuacjach, w tym związanych z zachowaniami ryzykownymi.
Prowadzący: Diana Dygdoń i Helena Koziec (psycholodzy) z Miejskiego Centrum Profilaktyki Uzależnień.
*********
Zgodnie z regulaminem certyfikat Szkoła Promująca Bezpieczeństwo może być odnawiany tylko raz. Kolejnym etapem jest możliwość uzyskania tytułu Lider Projektu – Szkoła Promująca Bezpieczeństwo. W związku z tym przygotowaliśmy sprawozdanie z dotychczasowych przedsięwzięć, zintegrowany plan działań na rok kolejny oraz opinie przedstawicieli instytucji, z którymi współpracujemy.
Zespół certyfikujący działający przy Wydziale Prewencji KWP po sprawdzeniu dokumentacji i stanu realizacji zaplanowanych działań zarekomendował przyznanie SP 111 jako jednej z pierwszych szkół podstawowych tytułu Lider Projektu - Szkoła Promująca Bezpieczeństwo.
Uroczyste wręczenie certyfikatu odbyło się na terenie szkoły 2 marca 2017 roku.